torsdag 10 januari 2013

BROCCOLI OCH ÄDELOSTPAJ


Oj vad många år sen jag åt broccoli och ädelostpaj, det är ju så gott. Paj överhuvudtaget är gott oavsett om det är matpajer eller söta pajer.

4-5 pers

3 dl vetemjöl
125 g smör
2-3 msk kallt vatten

Fyllning:
ca 200 g broccoli (jag tog fryst som jag tinade...smidigt)
ca 150 g ädelost
10-12 cocktailtomater
3 ägg
1 1/2 dl mjölk
1 1/2 dl grädde
lite salt och peppar
riven ost

GÖR SÅ HÄR:


  1. Sätt ugnen på 200 grader.
  2. Mät upp mjölet i en skål. Lägg i kylskåpskallt smör skuret i små bitar. Finfördela smöret i mjölet med en gaffel, med fingertopparna eller i matberedare till en smulig massa. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop till en deg.
  3. Tryck ut pajdegen i en pajform så att den täcker botten och kanter. Nagga degen med en gaffel och låt den stå svalt ca 15 min. Gör fyllningen under tiden och sätt på ugnen.
  4. Dela broccolin i mindre bitar. Koka den i saltat vatten ca 3 min, eller använd fryst.
  5. Dela tomaterna..
  6. Förgrädda pajskalet i ca 8-10 min.
  7. Bre ut broccoli och tomater i formen. Smula över ädelosten. Vispa samman ägg, mjölk, grädde lite salt och peppar och häll över. Strö över riven ost.
  8. Grädda mitt i ugnen tills ytan fått fin färg, ca 35 min.



8 kommentarer:

  1. Mer matpajer till folket!!! Det här låter otroligt läckert:) Jag gör nästan aldrig paj trots att jag de få gånger jag gör det slevar in tugga efter tugga samtidigt som jag mumlar
    "Vi måste åta paj oftare".

    SvaraRadera
  2. Gahhhhhhh vad gott vill ha nuuuuuuuu ; ) kram Sofia

    SvaraRadera
  3. Oj, pajen ser så god ut! Jag har ätit broccolipaj med feta, men inte med ädelost. Måste komma ihåg att testa!

    SvaraRadera
  4. Ser otroligt gott ut, men...*viskar* klarar inte broccoli.
    Men man kan ju göra och bjuda på en pajbuffé
    kram lena från make a head food

    SvaraRadera
  5. SEr jättegott ut! Trevlig helg!
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  6. Jag är en riktig pajoman. Så gott och smidigt att fylla med det mesta... Broccoli- och ädelostpaj är mumsigt, gärna med valnötskärnor smulat på toppen! :)

    SvaraRadera
  7. Har ett liknande recept och älskar just kombon broccoli och ädelost, gott! Din paj ser jättefin ut!

    SvaraRadera
  8. åh PAJ! ska göra en nu snart tänkte jag, bra att ha i kylen, bara att ta av liksom.. :)eftersom min blir gluten och laktosfri så är det ju bara jag som äter av den ;)

    SvaraRadera