måndag 29 juli 2013

ITALIENSK PAJ MED FETAOST OCH SPENAT


För ett tag sen fyllde vår son år och jag bjöd på lite italienskt. Vi hade pastasallad med pesto, tomat-och mozzarellasallad, parmaskinka, salami, pizzabullar och denna paj. Allt blev så gott. 
Pajskalet till denna paj är gjort av olivolja istället för smör vilket för mig är ett nytt sätt att göra pajdeg på. Graham i degen gör den extra matig.

ca 10 bitar

Pajdeg:
1 1/2 dl grahamsmjöl
1 1/2 dl vetemjöl
1 dl extra virgin olivolja
3 msk kallt vatten

Fyllning:
1 påse färsk babyspenat (80g)
150 g fetaost
100 g strimlade soltorkade tomater i olja
3 ägg
3 dl mjölk
1 dl urkärnade oliver

GÖR SÅ HÄR.

  1. Blanda samman alla ingredienser till pajdegen. Täck över degen och låt den vila i kyl minst en timme. 
  2. Sätt ugnen på 200 grader. Tryck ut pajdegen i en pajform, nagga och förgrädda pajskalet i mitten av ugnen i 15 min.
  3. Fyll det förgräddade pajskalet med spenat, fetaost och soltorkade tomater. Vispa ihop ägg och mjölk och häll över fyllningen. Toppa med oliver.
  4. Sätt in pajen i ugnen och sänk värmen till 175 grader. Grädda pajen i ca 30 min eller tills äggstanningen har stelnat. 
Pajen kan förberedas och värmas.








3 kommentarer:

  1. Pajen låter som en riktig smaksuccé! Den kommer jag att spara receptet på och göra framöver. Jag har aldrig testat att använda olivolja till pajdegen men grahamsmjöl brukar jag ha i.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Åh, italiensk buffé!!! Allt ser gudomligt gott ut!

    SvaraRadera