torsdag 12 september 2013

SVAMP OCH SKINKPAJ


Jag tycker det är rätt kul att prova olika pajskal recept. Under mina pajrecept här på bloggen har jag lite olika varianter på pajdeg. Förra gången provade jag med olivolja och nu har jag keso i degen. Jag kan säga att det blev mycket knaprigt och gott. Även dagen efter när pajen värmdes i micron behöll pajskalet sitt knapriga, vilket många andra pajskal inte gör. Vill man inte ta lättprodukterna tar man det vanliga.
Viktväktar propoints: 11

6 pers

Pajdeg med keso:
100 g smör
100 g keso
3 1/4 dl vetemjöl

Fyllning:
300 g färska små champinjoner
1 knippe salladslök
120 g rökt skinka
2 vitlöksklyftor
2 tsk olivolja
2 dl creme fraiche max 8 %
2 dl standardmjölk
2 ägg
8 msk riven ost max 17 %

GÖR SÅ HÄR:

  1. Mixa ingredienserna till pajdegen, låt degen vila i ca 30 min i kylskåp. Tryck ut degen i en pajform. Nagga botten och förgrädda i ugn 200 grader i ca 10 min.
  2. Ansa och  klyfta svampen, skär salladslöken i centermeterbreda skivor, hacka vitlöken och strimla skinkan. Hetta upp olivoljan i en teflonpanna och fräs svamp, vitlök och lök, låt det svalna. 
  3. Vispa samman creme fraiche, mjölk, ägg och riven ost. Blanda ner grönsaker och skinka. Krydda och smaka av. Häll fyllningen i pajskalet och grädda i ugn 200 grader ca 30 min




2 kommentarer:

  1. Så gott med paj!
    Längesen jag lagade nån paj faktiskt! Nu måste det bli ändring på det! :) Ska göra paj till veckan!
    ha en fin fredag!
    Kramar!
    //Lana

    SvaraRadera
  2. Jag brukar också testa olika pajskal, men keso har jag inte provat med! Pajen ser krämig och god ut!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera